Kas ir pieprasījums un piedāvājums?

Viens no ekonomikas pamatjēdzieniem un pamata lietām, ko vajadzētu saprast ikvienam, kas vēlas iegūt pamatzināšanas par tirgus ekonomiku un naudu, kā arī par to, kāpēc produktiem cenas visu laiku kāpj un krītas ir piedāvājums un pieprasījums. Šie abi lielumi pamatā nosaka to, kāda tad būs preču un pakalpojumu cena, jo jebkurā tirgū, kur ir gan patērētāji gan arī ražotāju, jeb tie, kas pērk un tie kas pārdod visi iesaistītie vienmēr grib iegūt labāko cenu, kur pircēji grib iegūt lētāko cenu, bet pārdevēji augstāko. Un tad arī izlīdzinoties pieprasījumam un piedāvājumam pēc kādas preces vai pakalpojuma tiek noteikta optimālā cena.

Piedāvājums
Piedāvājums pamatā ir tas, cik daudz tiek piedāvāta kāda prece vai pakalpojums. Šeit piemēram varam ņemt apelsīnus, ko mums visiem patīk ēst un no kuriem mēs spiežam sulu. Apelsīnu cenas visu gadu parasti ir visai mainīgas, kad vasaras sezonā šīs cenas parasti ir augstākas bet ziemā tās krītas un ir zemākas. Tas notiek tāpēc, ka vasarā apelsīnu piedāvājums ir mazs, jo apelsīnu koki tikai vēl gatavojas nākamajai ražai, bet tad, kad rudenī tiek novākta apelsīnu raža tad arī piedāvājums palielinās un tāpēc arī apelsīnu cenas krīt. Šeit piedāvājums ir atkarīgs no tā, kāds ir gadalaiks, kā arī kādi ir laika apstākļi bijuši kādā konkrētā gadā, un arī apelsīnu audzēšana parasti aizņem ilgu laiku līdz citrusa koki sāk ražot augļus tāpēc pat tad, ja būtu liels pieprasījums apelsīnu ražotāji nevarētu nākamajā gadā palielināt uzreiz savu ražu.

Pieprasījums
Pieprasījums savukārt nāk no pircējiem, kuri tad vēlas iegādāties kādu noteiktu preci vai pakalpojumu. Ja pieprasījums palielinās tad arī šīs preces vai pakalpojuma cena palielinās, jo pārdevējiem nav uzreiz iespējams apmierināt visu pieprasījumu un viņi redz, ka ir iespējams celt cenu, jo vairāki cilvēki vēlas iegādāties vienu un to pašu. Bet tieši otrādā, ja pieprasījums krītas kāda iemesla dēļ, tad cena samazinās, jo pārdevēji redz, ka viņi par iepriekšējo cenu vairs nevar pārdot savas preces un tāpēc samazina cenas lai negūtu zaudējumus. Ja mēs ņemam mūsu apelsīnu piemēru tad vasarā, kad iepriekšējā apelsīnu raža iet uz beigām, pieprasījums pēc šiem augļiem ir tikpat liels, kā vasarā bet piedāvājums ir mazāks un tāpēc arī apelsīnu cenas ir augstākas. Ja vasarā pēkšņi cilvēki vairs negribētu apelsīnus tad arī to cena samazinātos!

4 izmaiņu veidi
Pamatā ir tikai četri izmaiņu veidi, kas var notikt un tie ir vai nu piedāvājums kāpj vai krīt vai tieši otrādāk pieprasījums kāpj vai krīt. Un tad atkarībā no tā tad tiek noteikta arī cena un piedāvājumu daudzums. Jo, ja piedāvājums ir liels, bet pieprasījums mazs, tad cena būs ļoti zema, bet ja tieši otrādi piedāvājums ir ļoti mazs un pieprasījums liels tad cena būs augsts un tas radīt iesēju jauniem uzņēmumiem ienākt tirgū un palielināt piedāvājumu, kas savukārt atkal samazinās cenu. Un šādi tad arī notiek tirgus cenu, piedāvājuma, pieprasījuma svārstības.